Hüvelygyulladás

A hüvely gyulladásos betegségei sajnos igen gyakoriak, szinte minden nőt érintenek életük során. A panaszok erőssége, illetve gyakoriság azonban eltérő. A betegség kialakulása a hüvelyi flóra egyensúlyának felborulásával kezdődik. A kórokozók lehetnek vírusok, gombák, illetve a baktériumok.

A hüvelyben alapvetően nem steril a környezet. A normál hüvelyflórában a túlsúlyban levő tejsavbacillusok (laktobacillus) mellett egy-egy gomba, baktérium, illetve egyéb sejtek is előfordulnak anélkül, hogy betegséget okoznának.

Ha azonban a hüvelyi egyensúly felborul, akkor elszaporodhatnak a kórokozók és kialakulnak a tünetek. Ezen kényes egyensúly felborulásához nem kell feltétlenül nemi betegség, elég ha káros külső hatások érik a szervezetet. Stressz, enyhe betegségek, mint a megfázás, gyógyszerszedés vagy nem gyógyuló „méhszájseb” hatására megváltozik a hüvely hormonális és kémiai környezete és ez is kedvez a kórokozók elszabadulásának. Emellett vannak sajnos hajlamosak, akiknél a megelőzésen van a hangsúly, nem a kialakult tünetek utólagos kezelésén.

A hüvelyben és környékén érzett csípő, viszkető, égető érzés és általános hüvelyi diszkomfort jellemző, de sokaknál nem markánsak a tünetek, csak a betéten lehet napról napra foltokat találni. Sokszor a vizeletürítés és a szex is kellemetlen, mert fájdalommal jár. A partnernél aktus utáni égető érzés jelentkezése is gyanús lehet. Mi okozhat még fájdalmas közösülést?

Terhesség, cukorbetegség, fogamzásgátló tabletta, ill. antibiotikum szedése, túlzott hüvelyöblítő használat, nem megfelelő fehérnemű hajlamosít a gyulladásra.

Gombás hüvelyfertőzésen a nők több, mint háromnegyede életében legalább egyszer átesik. A gombák egészséges állapotban csak kis mennyiségben vannak jelen a hüvelyflórában. A tünetek akkor jelentkeznek, ha ezen gombák természetellenesen elszaporodnak a tejsavbacillusok kárára. A hüvelyváladék ilyenkor sűrű, fehér, állaga túróra hasonlít. Egy banális gombafertőzés könnyen kikezelhető, azonban a visszatérő gyulladások a partnert is megfertőzhetik és így a gyógyulás elhúzódhat. Bővebben a Candida szűrésről

Baktérium okozta fertőzés esetén a váladék tulajdonságai szintén jellemzőek lehetnek a kórokozóra, ezért sokszor nem szükséges a hüvelyváladék tenyésztése. Bizonytalan, visszatérő, nehezen gyógyuló esetekben a hüvelyváladék mikroszkópos vizsgálata és a mikrobiológiai tenyésztés adhat támpontot a terápiához.

Fenti panaszok esetén ajánlott a szex mellőzése, amennyiben mégis sor kerülne rá, akkor javasolt az óvszer használata a teljes gyógyulásig.

A megelőzésben a hüvelyi kémhatás helyreállításához a hüvely nem túl gyakori, maximum heti 2 alkalommal történő (aktus után is) kiöblítése tejsavas irrigáló szerrel, az élőflórás kefír és joghurtok rendszeres fogyasztása. Hasznos lehet a magas cukortartalmú ételek arányának csökkentése, az úgynevezett Candida-diéta, amely kevesebb péksütemény, cukros üdítő, rizs, krumpli, tészta fogyasztását jelenti. Ehelyett a húsféléket és a zöldségeket kell előnyben részesíteni.

Makacs esetekben a partner urológus vagy nemi beteg gondozó általi vizsgálata és kezelése is szóba jön. Bővebben a nemi úton terjedő betegségekről »

Ha Önnél úgynevezett „méhszájseb”-et véleményeztek, amelynek pontos megnevezése ectropium vagy ectopium (cervicalisatio ill. laceratio) és a panaszok emellet jelentkeznek, akkor indokolt lehet ennek a kezelése is. Erről bővebben »

Hasonló panaszokat okozhat a méhnyak HPV vírus általi fertőzése, ami a hagyományos gomba és baktérium ellenes szerekkel nem gyógyítható. Erről bővebben »