Emlőpanaszok

Az emlők betegségei a nőgyógyászat és a sebészet határterületét képezik Magyarországon. Mivel az emlők betegségei gyakoriak és a nők panaszaikkal elsősorban nőgyógyászukat keresik fel, ezért a leggyakoribb problémákat itt tárgyaljuk.

Ahogyan az emlők alakja, úgy a panaszok jellege is eltérő lehet. A menstruáció körüli emlőfájdalom általános panasz, hátterében legtöbbször nem áll komoly megbetegedés.

Az emlők önvizsgálata havi rendszerességgel, a menstruáció utáni héten javasolt, mert ilyenkor már elmúlik az ilyenkor szokásos érzékenység. Az önvizsgálat jelentősége, hogy a nők maguknál hamarabb, hónapról hónapra is észre vehetnek eltéréseket, míg a nőgyógyász optimális esetben évente csak egy alkalommal vizsgálja azokat.

Az is igaz, hogy amikor az emlőt kézzel tapintva korrektül nem adható diagnózis, ezért gyanús vagy családilag veszélyeztetett esetekben mielőbb, negatív esetekben 35 év felett rendszeres emlőszűrés javasolt. Sok esetben egyénre szabott szűrési javaslatot teszünk, ezért általánosítani nem lehet.

A kézzel történő tapintás mellett ilyenkor a szűrés minden esetben tartalmazza az ultrahangos és/vagy mammográfiás vizsgálatot, mert ezek akár apró, még nem tapintható elváltozások kimutatására is képesek.

Korábban nem tapintott csomó az emlőben vagy a hónaljárokban, váladékozás az emlőből, az emlő bőrének megváltozása, illetve a családban előforduló emlőrák esetén mielőbb indokolt a nőgyógyászati vizsgálat és az emlőszűrés. Bővebben az emlőszűrésről

Emlőcsomó

A mellekben tapintott, korábban nem észlelt göb sok esetben csak a mirigyek hormonhatásra történő megváltozását takarja. Az emlőcsomó hátterében a banális eltérésektől az emlődaganatig bármi lehet. Akár egy szimpla hónalji szőrtelenítés is okozhat nyirokcsomó érzékenységet és megnagyobbodást, ami feltűnik a tapintás során. A mammográfia és az emlő ultrahang viszont már néhány milliméteres, még nem tapintható elváltozásokat is észlelhet, mikor a betegség még jól kezelhető, ezért kell rendszeres emlőszűrésre járni.

Emlőfájdalom

Az emlő érzékenység vagy emlőfájdalom gyakori tünet, ezt mastodyniának nevezzük, ilyenkor ritkán igazolódik rosszindulatú betegség, de a szűrés megnyugtató eredményt adhat, ezért ilyenkor is emlőszűrés javasolt. A fájdalom oka lehet az emlőben egy mirigyből kialakuló cysta, azaz folyadék tartalmú hólyagocska, melynek bennéke be is gyulladhat.

Emlőváladékozás

Ha nem a terhesség és a szoptatás alatt észlelünk váladékozást az emlőbimbókból, annak hátterében kóros eltérés is állhat. Az emlő váladékozása sokszor normális lelet.

Ha mindkét emlőből tejszerű folyás jön, akkor az agyalapi mirigy tejtermelést fokozó hormonjának túlműködésére, illetve az agyalapi mirigy megnagyobbodására gondolunk. Fejfájás, látászavar és vérzészavar vagy meddőség egyidejű fennállása megerősíti az utóbbi gyanút, ezért ilyenkor a hormonvizsgálaton kívül koponya MR vizsgálat is javasolt. Ez gyógyszeresen legtöbbször kezelhető, műtétre igen ritkán kerül sor.

Emlőgyulladás

A mellek gyulladásos betegségei főleg szoptatás alatt gyakoriak, de enélkül is előfordulhatnak. Emlőgyulladás esetén szoptatás idején az emlők átmasszírozás és a pangó tej lefejése az elsődleges, mert ha a tej az emlőben marad, mert nem tudjuk lefejni, akkor az felülfertőződhet, mivel a baktériumoknak rendkívül jó táptalajt jelent. Bővebben a szoptatásról »

Ha nem szülés után alakul ki a panasz, akkor a szűrés során igazolt gyulladás antibiotikummal kezelendő. A gyanús esetekben az emlőszűrés segít az egyéb kezelés mérlegelésében. Sebészeti beavatkozásra ritkán van szükség.

Emlőrák

Mint a leggyakoribb nőgyógyászati daganatos betegség nem mehetünk el az emlő rosszindulatú daganatos betegségei mellet. Hogyan lehet megelőzni vagy időben kiszűrni az emlőrákot?