miómaMióma

A mióma a méh izomszövetének jóindulatú daganata. Időnként egy nagyobb, máskor több kisebb göbből is állhat. A kisméretű, panaszokat nem okozó miómával sok teendő nincsen, kezelni nem feltétlenül szükséges. A kötőszövetből és az izomból álló mióma csomók mérete a gombostűfej nagyságtól a dinnye nagyságig terjedhet.

A mióma hormonfüggő betegség, ezért a fogamzóképes korban alakul ki, gyakran a 25-30. életév után, s az egyik leggyakoribb nőgyógyászati megbetegedésnek számít.

Elhelyezkedését illetően megkülönböztetünk a méh ürege felé terjeszkedő, magában a méh izomzatában, vagy a méh külső felszíne felé kialakuló miómákat. A miómás betegek panaszai a miómák elhelyezkedése szerint változnak: fájdalom, vérzészavarok, meddőség, folyás, nyomásérzet – főleg a hólyagon vagy a bélen – szövődményes terhesség, problematikus szülés stb.

A mióma képződésre hajlamosító tényezők ma még nem ismertek, de az valószínűsíthető, hogy kialakulásában a hormonok is közrejátszanak. Ösztrogén kezelés hatására a mióma általában megnő, ugyanúgy mint a terhesség alatt.

A mióma nőgyógyászati vizsgálattal állapítható meg. Nőgyógyászati ultrahang vizsgálat, esetlegesen laparoszkópia – hasfalon keresztüli hasüregi tükrözés – is szükségessé válhat.

A mióma nem mindig okoz panaszokat, mielőbbi felfedezéséhez is célszerű a rendszeres nőgyógyászati szűrővizsgálaton részt venni. A kis, tüneteket nem okozó miómát rendszeresen ellenőrizni kell. A mióma azonban előidézhet fájdalmat, vérzést és folyást is. A megnagyobbodott mióma nyomhatja a húgyhólyagot és vizelési ingert, húgyúti fertőzést vagy akár meddőséget idézhet elő. Bővebben a meddőségről »

A panaszok súlyossága és a beteg életkora dönti el, hogy a miómát gyógyszeresen vagy hormonálisan kezelik, ill. műtéti úton eltávolítják. A gyógyszeres kezelés hátránya, hogy a mióma mérete legtöbbször csak a kezelés ideje alatt csökken, a terápia befejeztével ismét növekedésnek indul. A hosszú távú gyógyszeres kezelésnek pedig komoly mellékhatásai lehetnek. A mióma gyakran spontán összemegy a menopauza után. A GnRH-agonista kezeléssel mesterséges menopauzát idézünk elő, ennek hátrányaival. A kezelés rendkívül költséges, és a változókori tünetegyüttes nagyon jelentős.

Újdonság a mióma gyógyszeres kezelésében

Nemrég egy új, magyar fejlesztésű készítményt engedélyeztek mióma kezelésére. A kezelés fertilis korú, panaszokat okozó miómák gyógyszeres therápiájára alkalmas. A mióma által okozott vérzést igen hamar megszüntetheti. Klinikai vizsgálatok alapján a miómák méretének, de főleg a vérzéses panaszok nagymértékű csökkenése várható. A tablettát minden nap be kell venni és a kezelés időtartama maximum 3 hónap. Indokolt esetben a gyógyszer ráadásul támogatott áron kapható. A kevés mellékhatás miatt sokan ezt választják a műtét helyett.

A mióma műtéti eltávolítását is megkönnyíti, így nagyobb eséllyel lehet a méhet megmenteni, vagy a műtétet akár laparoszkóppal eltávolítani.

Mióma műtéti kezelése

A miómát gyógyító sebészeti eljárások közül előnyben részesítjük a méh megtartásával járó műtéteket. A mióma méhből történő eltávolítása gyakran lehetséges, így későbbiekben akár terhesség is vállalható. A műtéti beavatkozás laparoszkópia / hastükrözés útján vagy hasmetszéssel hajtható végre.

Az utóbbi években már a nagyméretű, azaz 10 cm feletti miómagöb(ök) esetén is sikeresen szoktunk miómaeltávolítást végezni laparoszkóppal. Azért részesítjük előnyben a hastükrözést, mert pácienseink a műtétet követően 1-2 nappal  már teljesen önellátóak, ezért el is hagyhatják  a klinikát. Elvünk, hogy csak akkor sikerülhet, ha megpróbáljuk.

A mióma műtétes kezelésének azonban igen jelentős és ismert kockázata, hogy az esetek egy részében a mióma csak a has felvágása, azaz laparotómia útján lehetséges, illetve erős vérzés vagy a súlyos hasűri összenövések esetén a méh megtartása nem mindig lehetséges, ilyenkor, amennyiben ahhoz a páciens előzetes beleegyezését adta, az egész méhtest eltávolítása is szükségessé válhat. Bővebben a nőgyógyászati műtétekről »

Mióma embolizáció

Újabb és alternatív megoldást jelent a miómát ellátó ér elzárása, melynek következtében a mióma fokozatosan elhal, mérete csökken. Ezt a beavatkozást hívják mióma embolizációnak, melyet a páciens egyik erébe vezetett katéteren át végeznek. A mióma szelektív ér-embolizációs kezelése Magyarországon mostanában elterjedő módszer. Rendkívül eszköz igényes, és különösen nagy szaktudást, illetve gyakorlatot igénylő eljárás. Sajnos ez sem mindig sikeres. A beavatkozás után komoly fájdalmak kezdődhetnek, melyek kórházi megfigyelést és gyógyszeres kezelést tesznek szükségessé. Olykor a méh nem menthető és végül műtétileg kell eltávolítani. Ha a páciens még terhességet szeretne, nem ez a módszer a legjobb választás.

Az 50 éves kor körül beköszöntő menopauza után a mióma visszafejlődhet. Ennek ellenére az utolsó havivérzés után továbbra is szükséges a rendszeres nőgyógyászati vizsgálat.

Ismeretlen eredetű kismedencei fájdalom, ill. kitapintható csomó, duzzanat érzékelése esetén feltétlenül nőgyógyászhoz kell fordulni. Hólyag- vagy bélpanaszok, megváltozott vagy rendszertelen menstruáció esetén szintén haladéktalan orvosi vizsgálatra van szükség mióma kizárására. Mi lehet még az alhasi fájdalom oka?