Aranyeres panaszok a terhesség alatt

Aranyérnek a végbélzáró izmon belüli vagy kívüli tágult visszereket nevezzük. Rugalmas, legtöbbször panaszokat okozó fájdalmas csomó formájában tapintható a végbélnyílás környékén.

A méh és benne a magzat növekedésével a hasüregben lévő nyomás a terhesség alatt egyre nagyobb. Emellett a méh összenyomja a vénákat, ezért a végbél körüli erekben vérpangás alakul ki, amely egyenesen vezet az aranyerek képződéséhez. Szüléskor még ehhez hozzá adódik a hasprés is. Nőkön viszonylag gyakran az első terhesség során keletkezik.

Panaszok egész sorát okozhatja az aranyér. Első köztük a fájdalom, amely főleg székelés során jelentkezik. A sérülésen át könnyen hatol be baktérium, amely fertőzést okoz. Az így begyulladt aranyér igen fájdalmas, és kisebb-nagyobb lázat is kiválthat.

Gyakori szövődmény a vérzés,  a gyakori vérezgetés következtében akár vashiányos vérszegénységet is okozhat.

A rendszeres, többszöri,de kis mennyiségű, rostokban gazdag étkezés, a bőséges folyadékfogyasztás, a kellő testmozgás csökkenti az aranyerek kialakulásának esélyét.

Panaszokat okozó aranyerek kialakulása esetén étkezési korpa, napi egy evőkanál olíva olaj, a gátizomtorna illetve gyógyszerek segíthetik a tünetek szülés utáni visszahúzódását.

Az aranyérgyógyító kúpok és kenőcsök

Ha az aranyér gyulladásban van, és fájdalmas, székelés előtt és után célszerű langyos ülőfürdőt venni. Ha erre nem volna lehetőség, langyos, szappanos vízzel mossuk le a végbél környékét, toljunk fel a végbélbe egy aranyérkúpot, és kenjük be kívülről a végbél környékét aranyérkenőccsel. Ugyanezt kell tennünk a székelés után is.

Ha a gyulladt, fájdalmas aranyér a végbél záróizmán belül van, csak a kúp alakjában odajuttatott gyógyszer lehet hatásos; a kenőcs alkalmazása önmagában tehát nem elegendő.

Ha az aranyeres panaszok a kezelés ellenére nem múlnak el vagy minduntalan kiújulnak, a panaszmentes időszakok túl rövidek, célszerű sebészorvoshoz fordulni. Az idejében elvégzett műtét igen gyakran végleges gyógyulást, de legalábbis hosszú évekre terjedő panaszmentességet eredményez. Meg kell jegyezni, hogy műtét után is kifejlődhet újabb aranyér, ami egyáltalán nem jelenti azt, hogy a sebész rosszul operált. Ilyenkor második műtét válhat szükségessé. A helyi érzéstelenítésben végzett műtét nem jár sem fájdalommal, sem különösebb műtéti kockázattal.

Vény nélkül kapható kenőcsök és végbélkúpok

Székelés és ülőfürdő után a végbél környékét babnyi kenőccsel be kell kenni, illetve a kenőcshöz mellékelt feltéttel a végbélbe kell nyomni. Terhesség ill. szoptatás ideje alatt is alkalmazhatóak, az összetevők helyi alkalmazása nem jelent veszélyt a magzatra. Az alkalmazás helyén ritkán fellépő bőrirritáció lehetőségén túl egyéb mellékhatás nem ismert.

• Hemorid kenőcs és kúp
  • Phenylbutazon 5% kenőcs
  • Reparon kenőcs és végbélkúp
  • Doxiproct kenőcs

Komoly tünetek esetén azt jelezzük a kezelőorvosunknak. Ilyenkor gyógyszeres kezelés, helyi kenőcsök alkalmazása indokolt. Az aranyerek helyi kezelésére alkalmazott szerek közül az Aurobin kenőcs a kismamáknál használható.

Műtétet terhesség alatt nem szokás végezni, mert a panaszok szülés után rohamosan javulnak. Krónikus, gyermekágyban sem javuló, súlyos esetben végbélgyógyász, proktológus szakorvos tanácsát érdemes kikérni.